Sammanfattning av semestern 2017

   - halsont för mig och förkylning/halsont och nackspärr för Roger

   - tråkigt väder
   - umgåtts och haft det mysigt med barnen
    - fixat med huset
  
   Vi har väl haft 50/50 med fina dagar och regniga/gråa dagar hela semestern. Men eftersom vi har fixat med huset inomhus då har vi haft att göra ändå. 
   Jag hade som förhoppning att vi skulle åka iväg och bada men vädret var väldigt oberäkneligt. Så det var svårt att veta om man skulle våga köra iväg. De varmaste dagarna har barnen badat i poolen härhemma och det var de väldigt nöjda med. 

   Första veckan var jag flitig med att komma ut på långpromenader med barnen och Tyke. Roger var även med ett par gånger. Men jag fick väldigt ont i halsen den andra veckan så det blev inte så många långpromenader då. Efter en vecka var jag hos läkare o fick utskrivet hostmedicin, inhalator, kortisonnäspray samt ipren att ta när det behövdes. För det hjälpte en del mot det onda med tabletterna. Men  när de släppte gjorde det ont igen. 
Efter ytterligare en vecka var jag hos läkare igen o han konstaterade igen att det inte var bakterier men att jag var väldigt svullen och röd i halsen. Så jag fick penicillin ändå men det har inte hjälpt direkt. Idag är faltiskt första dagen på nästan tre veckor som jag inte behöver ta ipren för att kunna funka normalt. Däremot har jag varit magsjuk hela dagen och sprungit på toa väldigt många gånger. Allt jag försökt äta går igenom systemet direkt...
Jag skulle ju börjat jobba idag men det gick ju inte. 
Roger brottas med en envis förkylning och jar dessutom en ordentlig inflammation på överdelen av ryggen över skuldrorna. 
Nog om sjukdomar nu.

Vi har varit iväg på lite dagsutflykter. Djurparken i Helsingborg, järavallen, Hembygdsparken i Ängelholm m.m. Jag tror att barnen varit väldigt nöjda och haft roligt trots att vi inte gjort så stora saker med dem. 

Pannan och pannrummet har Roger hållt på med mest. Tanken var att vi bara skulle ta ut pelletspannan och koppla in den nya. Men varför ska man göra det så enklet? 
Vi ville passa på att göra vid golvet där med klinker som pappa skulle lägga. Bara det aty det låg nån epoxy färg på det som man måste ta bort först! Roger ägnade två kvällar till att skrapa för hand men det la han ner för det hade han i såfall fortfarande hållt på med! Det tog sån tid och satt väldigt hårt. 
Efter att han undersökt det närmare blev det till att slipa bort allt med vinkelslip och diamantklinga. 
Då kunde pappa komma o lägga golvet tänkte vi. Nej! 
Pappa föreslog att vi skulle byta ut brunnen när vi ändå höll på att göra vid. En gammal gjutjärnsbrunn som hade rostat en del. Så den behövde bytas ut. 
Vi lånade en maskin för att få loss brunnen och pappa hjälpte oss med det. Men då stötte de på nåt annat o kunde inte sätta in den nya brunnen innan de pratat med rörmockare. Så det dröjde nån dag till innan den nya kom på plats. Dessutom flög skorstenen till den gamla pelletspannan ner rakt i betonggolvet. Så den fick Roger mer jobb med. Han använde vinkelslip och fick bort bit för bit. Ett tungt och långdraget arbete som tog hårt på honom. 
Innan skorstensdramat målade han alla väggarna och taket och det gjorde jättemycket. 
Skorstenen borta och då kunde pappa äntligen lägga golvet och dagen efter fogade han det också. 
Så nu väntar vi bara på att rörläggaren ska beställa hem pannan så den kan komma på plats också. 

I helgen hade vi kalas för Elise som ju dessutom fyllde 3 år igår! Helt sjukt vad tiden går! 
Jag planerade långt innan och stressade med städning och lagade maten m.m. Mer än vad jag nog behövde egentligen men det blev ju bra till slut. Alla gillade maten och Elise älskade "Daniel Tiger"-tårtan. 


Detta har ju varit min första riktiga semester och det har varit jättemysigt att umgås så mycket med familjen. Den tiden är guld värd! Barnen har utvecklats jättemycket dessa veckorna, man häpnar varje dag över hur stora de blivit ❤


Kommentera här: