Öroninflammation och en stolt mamma đŸ‘â€

   Natten mellan torsdag och fredag vaknade Elise och skrek i panik. Hon bara skakade och skrek för allt vad hon hade. Det gick inte att fĂ„ ur henne vad som gjorde henne sĂ„ ledsen men efter en stund nĂ€r jag frĂ„gade var hon hade ont sĂ„ pekade hon pĂ„ örat. Jag anade att hon hade fĂ„tt öroninflammation sĂ„ hon fick Alvedon och nĂ€r smĂ€rtan slĂ€ppte sov hon hel natten. 

Hon vaknade efter Colin pĂ„ morgonen och dĂ„ hade det runnit ut en gul/brun vĂ€tska ut örat. Jag misstĂ€nkte att trumhinnan kanske spruckit sĂ„ det var nog bĂ€st att kolla med vĂ„rdcentralen. Hon var som vanligt annars, pigg och glad. Lite öm nĂ€r jag tryckte in öronsnibben bara. SĂ„ jag tvekade lite innan jag ringde. 

Jag fick en tid till henne och mamma följde ocksĂ„ med. LĂ€karen visade oss till ett "öronrum" dĂ€r de hade instrument till att titta i öron med. Han kikade först i det friska örat och kunde se att hon hade vĂ€tska dĂ€ri. Men menade att det kunde bero pĂ„ att hon Ă€r förkyld. 
Sen i det örat som hon reagerat pÄ kunde han inte se nÄgot alls för dÀr var sÄ mycket smuts i det. SÄ han förklarade pÄ ett himla bra sÀtt för Elise vad han skulle göra. AnvÀnda en sug för att fÄ ut allt och dÄ kunna se bÀttre. Han visade hur den funkade pÄ hennes hand och sen satt hon helt stilla under tiden. Inte ett ljud sa hon fast att hon mÄste haft rÀtt ont.
NĂ€r lĂ€karen sen tittade i örat kunde han se att trumhinnan spruckit och att dĂ€r var en ordentlig inflammation i örat. 
SĂ„ magkĂ€nslan hade rĂ€tt, fast att hon inte hade mycket till symptom pĂ„ morgonen var det tur jag ringde vc. Hade det gĂ„tt över helgen hade hon blivit ordentligt sjuk ❀

Hon fick utskrivet penicillin och öronproppar. Tre gĂ„nger om dagen ska hon ha penicillin och det Ă€r inte sĂ„ populĂ€rt. Men det gĂ„r fort och hon mĂ„ste ju ta det. 


Kommentera hÀr: