En lite deppig period...

   I början av semestern var jag så peppad. Min första riktiga och betalda semester samt att vi skulle vara lediga tillsammans allihopa. Så mycket att se fram emot! 


Pannan i huset skulle bytas och det skulle gå på ett par veckor var tanken. Utflykter till stranden och skogen m.m. 

Men det blir ju inte som man tänkt sog alltid... 
Efter knappt en veckas semester fick jag ont i halsen. Det går väl över tänkte jag. Efter att jag haft ont i några dagar och det bara blev sämre så ringde jag vårdcentralen och då fick jag medicin efter att ha träffat en läkare. Men det blev inte bättre så jag åkte dit igen och fast att det var ett virus som bosatt sig i halsen så fick jag antibiotika. Men det hjälpte ju inte heller. Efter en vecka så var jag lite piggare men halsen gjorde fortfarande jätteont. Då åkte jag på magsjuka istället! Som i sin tur ledde till magkatarr. Roger har också varit jättedålig och knappt sovit om nätterna med halsont och en massa hosta. 
Det är väl bara den senaste veckan som vi mått bättre. En tröst i det hela är väl att barnen varit friska i alla fall 🖒

Pannbytet då! Rogers kollega är rörmockare och skulle hjälpa oss med allt. Men först var där en läcka i huset som han fixade. Det tog en kväll att hitta läckan. Långt in bakom köksskåpen-  som fick plockas bort för att komma åt. Sen kom han igen och skulle fixa läckan snabbt och efter det börja koppla bort pelletspannan. Men läckan tog lång tid att fixa så de hann inte med pannan. 
Gången efter kopplades pannan bort och de lyfte ut den. 
Roger började fixa i pannrummet och snygga till. Vi bestämde oss för att pappa skulle lägga klinker på golvet så han kom och kikade på det. Men epoxy-färgen var vi tvugna att ta bort först innan det gick o lägga klinker. 
Två kvällar skrapade Roger färg men kom inte så långt för den satt som berget. Men efter lite googlande köpte han en vinkelslip samt diamantklinga att slipa bort färgen med. Det tog en dag och sen var det klart. Roger målade sen väggar samt tak med ljusgrå färg och der blev jättefint. När der var klart så åkte skorstenen som varit i pelletspannan rakt ner i golvet i pannrummet. En otroligt tung järnpipa innesluten i isolering samt en kåpa av metall. Så då kom nästa utmaning med att få bort den. Vinkelslip och en massa envishet så fick Roger bort den till slut. Bit efter bit delade han för att få bort den. Jag tyckte så synd om honom för han kämpade och fixade dagarna igenom! 
När skorstenen och epoxyfärgen var borta kom pappa och tittade igen. Då besmde vi att vi skulle byta ut golvbrunnen för den var gammal samt av gjutjärn. 
Så vi lånade svärfars maskin och pappa hjälpte oss att få bort den gamla brunnen. Sen skulle den nya på plats och gjutas. Dagen efter lade pappa (äntligen) golvet. Typ tre veckor efter att pannan borde varit inkopplad och färdig. 
När sen det var klart tog det en vecka ungefär och då kom först pannan på morgonen och efter den Rogers kollega rörläggaren. Efter middag någon gång kom elektrikerna. Allt gick bra men de hann inte bli klara så dagen efter kom de igen. Då ville inte vår elcentral riktigt så de rådde oss till att uppgradera den. Så det gjorde de dagen efter till oss. 
Så nu har vi haft vår nya panna i ungefär tre veckor. 
Det är så skönt att det är färdigt och klart allting! 

Jag ser fram emot vad hösten har att ge, hoppas innerligt att vi ska ha mer flyt med kommande projekt på huset. 
Uppfarten in till huset är det som vi hoppas hinna med samt ha råd till innan vintern slår till. Håll tummarna! 

Att det blivit lite deppigt är väl för att det inte blivit som vi tänkt oss. Plus att det vi skulle hunnit med utöver pannan har vi inte gjort. Det är så mycket man vill men inte hinner med tyvärr. 

När vi inte mått 100 heller någon av oss så går energin till det och då orkar man inte så mycket som man velat heller. 

Men nu tar vi nya tag och vi är båda friska nu. Jag har mått väldigt bra sen helgen och ser bara framåt att jag ska vara frisk ett bra tag! 

Ha en bra höst alla för det ska minsann vi ha ❤

Kommentarer:

1 Linnea:

Usch ja, livet är inte kul alltid och hus kan verkligen äta upp ens pengar, håller alla tummar för att ni ska få en mysig höst där ni får va friska ✊🏼✊🏼❤️❤️❤️

Kommentera här: