Julen 2016

Då var denna julen förbi!

Det går lika fort varje år och jag är lika förvånad nu som alla andra år av hur fort det går. 
Vi var iväg på tre julfirande. I Höganäs hos Rogers pappa, hemma på julafton och igår hos Rogers mormor och morfar. 

I Höganäs åt vi julmat, drack glögg och såklart kom även tomten med julklappar. Elise och Colin fick bland annat vars en balans-cykel. Elise hade pratat om att hon ville ha en gul cykel av tomten och det fick hon. Colin fick en traktor och dumpar,  Elise Mylittle Pony saker, båda fick spade, kratta och sopborste samt pulka. Väldigt användbara saker som de kommer att ha nytta och glädje av länge! 

På julafton träffades min pappas släkt och min mormor och morfar hemma hos oss. Det krävde en massa planering och fixande. Dagen innan var mamma, pappa och Malin här och hjälpte till. 
På julaftons morgon sov barnen länge och jag väckte Elise lite innan 9. Då hade tomten varit här och lagt ett paket i hennes säng. Hon blev väldigt förvånad och glad. 
Lite senare började vi städa det sista och fixa. Vid 13 kom mamma och pappa med sina hundar. (Hundarna fick va i vår tvättstuga) vi fortsatte med förberedelser och lite innan 15 kom de första gästerna. Vi tittade på kalle tillsammans och drack glögg. Efter kalle blev det mat och mycket mat! 
När alla ätit sig mätta och vi plockat undan delade jag upp gästerna i lag. Sedan var det tävlingsdags. Ett julquiz som jag satt ihop med lite kluriga frågor med musikinslag. Jag tror att alla uppskattade det och tyckte det var roligt.
När vi tävlat klart blinkade jag till han som skulle va tomte och han gjorde sig klar. När han knackade på dörren förstod Lucas och Elise att det var han som kom. De var båda lite rädda och avvaktande men när de sen fick presenter tyckte de att det var okej ändå. De fick en massa fina presenter. Kläder, böcker och leksaker! 
När alla klapparna va öppnade blev det dags för tomtegröt och godis m.m. 
Lite senare började gästerna åka hem och barnen somnade väldigt gott efter en rolig dag ❤

Igår var vi och firade jul hos Rogers mormor och morfar där vi åt kalkon. Mycket gott och vi rullade nästan hem. Barnen lekte med sin kusin Alwin och somnade båda i bilen när vi körde hem. De sov ända till 8.15 idag så trötta var de! 

Julen är verkligen en mysig högtid och fast att vi höll i julafton försökte jag njuta lite. Ta det lugnt och umgås med släkten. 
Det glittrar i barnens ögon när de ser vad som händer och när äntligen kom. Något vi pratat om hela december! 
Längtar redan till nästa jul ❤

Kommentera här: